Vad är det med folk idag egentligen? Varför är det så fruktansvärt fel att redovisa skolket i skolbetyget? När jag gick i skolan, så skedde detta och jag kan lova er att jag tänkte ett extra varv innan jag skolkade. Inte för att jag var ”rädd för repressalier” eller nått sånt, utan mer för att det faktiskt syntes. Jag var tvungen att visa upp mitt betyg för alla när skolan var slut och då skulle jag kanske behöva förklara varför jag hade si och så många frånvarotimmar.


Går man i skolan, ska man väl vara på plats?

Självklart skolkade jag ändå, trots att det kom med i betyget, det är inte det jag säger, men hade det inte registrerats på nått sätt, så hade jag kanske passat på att dra ner på stan några extra gånger, istället för att sitta instängd i ett klassrum, en varm försommardag.

Skolminister Jan Björklund, vill nu alltså återinföra systemet med att det visas i betyget, hur många timmar du faktiskt inte varit på plats, utan ”giltig” förklaring. Det som händer då, är att det blir uppror! Juholt, som för övrigt påstår att han aldrig varit frånvarande utan giltigt förfall (hmmm…), är ”fruktansvärt upprörd” över att man nu vill föra in detta i betyget igen.

Även andra instanser rasar mot detta beslut och hävdar att det kan komma att skada barnen och att man inte kan ställa så höga krav på omyndiga personer. Vadå inte ställa så höga krav? Är det ett för högt krav att faktiskt kräva att de ska vara i skolan, när den faktiskt är obligatorisk? Då kanske någon opponerar sig och säger att, nej gymnasiet minnsan inte är obligatoriskt. Fast det är inte riktigt så, för det är frivilligt att söka, men när man väl har kommit in, så är det närvaroplikt! Precis som på vilket jobb som helst alltså.

Nej, varför ska vi hela tiden hålla på och ”mesa” med barnen? Självklart finns det vissa barn som blir utsatta för exempelvis mobbning och kanske inte klarar av att vara i skolan, men är inte lösningen på det, att man ”hjälper dem att hjälpa sig själva”, så de kommer ur eländet, istället för att bara låta de utebli från skolan och på så sätt gömma ”problemet”?

Nej, att skolk syns i betyget är superbra!

Jag trodde dessutom, kanske lite naivt, att skolan skulle vara en förberedelse inför arbetslivet och jag har än så länge, inte hittat något jobb, där du kan komma och gå som du vill, utan att det får konsekvenser!

Ha det bäst där ute!

Länkar: GP, DN1, DN2, SvD1, SvD2, SVT, AF, SR, Exp, Ericas tillhåll, Truthandfiction, Tankar hos en gråsäl, Örfilar och gladsparkar, Franks blogg, Högbergs tankar, (S)ebastians tankar, Christer Magister, Veikens blogg, Svensson, I Hell-mans värld, Annarkia, Jakob Lundgren, Kevlarsäl, Hakke snackar, imike, Tianmi, Kent Persson, Olas tankar, Christian Ottosson, Maria Hagbom, Lotta Edholm, VK-bloggen, Edvin AlaM, Mina Moderata Karameller, Mathias samlade tankar, Sex Noll Två, Ordklyverier, Dravel
.
Direktlänk

10 kommentarer hittills

  1. Självklart ska all frånvaro (alltså även ogiltig frånvaro) både registreras och meddelas hemmet, men det ska ske omedelbart, inte i ett terminsbetyg och det finns det redan förordningar om. Det här handlar bara om en skriftlig sammanställning av det som redan redovisats och då är betygen fel dokument att använda. Det finns ingenting som hindrar att skolorna redan nu gör detta dubbelarbete om de finner det nödvändigt, men det finns bättre sätt att göra det på.

  2. Jag tror du har fel här. Jag tror inte det spelar så stor roll för varken föräldrar eller barnen om det står inskrivet i betyget antal timmar o minuter med förseningar och skolk. Däremot så tror jag det har väldigt stor betydelse för skolans framtida utveckling att Jan Björklund och FP har motarbetat föräldrar och barn snart i fem år nu när det gäller skolan.

    Vet inte vad föräldrar har för syn på barn, men det verkar vara ganska komplicerat. Föräldrar kanske skulle pröva att prata med sina barn om viktiga saker och vad som händer i vardagen 🙂

  3. Göran Tullberg @ 2011-05-11 19:54

    DU SKALL VETA FÖR ATT KUNNA!

    Du vet för litet och förstår inte hur problemet skall lösas! Det kan bara utbildat kunnigt folk!

    Frånvaro skall förebyggas genom samarbete, överenskommelse och god undervisning. Om vi förebygger, så blr det inte skolk. Om du inte förstår, så fråga – jag kan förklara.

    Bra lärare som basar för skolan klarar av det. Skulle någon ändå skolka, så går läraren hem till eleven på morgonen och följer med till skolan.

    Han tar reda på varför. Mobbing, drogproblem, rädsla för att misslyckas eller annat. Klarar han/hon att åtgärda gör han/hon det, annars läkare, psykolog, polis eller annat.

    Det är underbart enkelt. Låt lärare klara av problemen. Men då måste de få fria händer. Nu är det politiker och rektorer som är i vägen. De hindrar lärarna att lösa problemen.

    Nu sjunker skolan som en sten. De duktiga lärarna flyr. Deras löner har sjunkit till ingenting.

    SÅ REST IN PEACE SVENSK SKOLA. POLITIKER FÖRSTÖR DIG OCH LÄRARNA PACKAR OCH TACKAR FÖR SIG.

  4. Jag går på en högskola i Norge och alla mina klasskamrater har vad man kallar ”ordningsbetyg” ifrån gymnasiet, det syns alltså till och med i slutbetyget. Inte tycker dom synd om sig själva för det…

  5. Jag har antalet frånvarotimmar i mitt sista gymnasiebetyg. Det är en stor siffra pga att jag var utsatt för mobbning och pga det undvek skolan till stor del.

    Dessa siffror hjälpte inte mig på något sätt. Kanske hade det varit ett annat om det stått varför jag varit borta.

    Anledningen till att folk skolkar är många, men detta hjälper inte de som blir utsatta för kränkningar.

  6. Bianca: Jag tror att om det väl finns där, så är det ingenting som någon kommer att tycka är konstigt eller så.

    Mikael: Tråkigt att höra att du blev utsatt för mobbning, men det är precis som jag skrev, en annan sak egentligen. Problemet med mobbning måste man ju ta tag i på annat sätt! För det är ju faktiskt så att Ingen ska bli utsatt för mobbning, men att ”gömma problemet” genom att låta de utsatta undvika skolan, utan att det syns i slutändan, är inte lösningen.

    Mobbning ska Aldrig accepteras, men att undvika att ange antalet frånvarotimmar i betyget är ju ingen lösning på mobbningsproblemet.

  7. […] Svensson, En chefspappas vardag, […]

  8. Men det hjälper ju inte! Det medger du nästan själv. Vad spelar det för roll om du missar en och annan timme mer eller mindre? Du fick dina betyg och du tog dig igenonm för att du i grunden nog trivdes ganska bra. Du blev ju chef, eller hur. (Och det blev jag med trots hög frånvaro och sena ankomster de sista sex åren i ungdomsskolan…)

    Skolk, d vs otillåten frånvaro, är i princip omöjligt att definiera eftersom skolan också har ett omvårdnadsansvar och skolk kan ha många orsaker. Med andra ord, dt är effektivare om skolan bedöms efter mängden olovlig frånvaro för det visar hr den sköter sitt omvårdnadsansvar och skyddsansvar. Lägg ansvaret där det hör hemma.

    Om någon inte kommer till skolan för att man mår dåligt eller blir slagen och får massor med timmar ”olovlig frånvaro” i betyget, vad hjälper det dem? För vem är betyget? Du kan alltså inte hävda att just detta skall lösas ”på annat sätt”. Det går inte att separera.

    Problemet är de som har många frånvarotimmar är de som bryr sig minst om det står i betyget. Det är dem som skolan måste lägga sin kraft på.
    Hade jag varit skolledare är det dessa som jag måste lyfta med åtgärder.
    Men om en välanpassad student drar på stan istället då och då så ge dem helt enkelt en skrapa, det räcker.

    Jan Björklund är Sveriges mest visionslösa politiker någonsin. När hade vi senast en politiker som navelskådade sitt ansvarsområde på det här sättet?

    Den karln kommer aldrig att ta sitt politiska ansvar. Han har gjort politisk karriär på att tycka allt är fel. Han kommer att köra skolan i botten med att aldrig låta den vara ifred för sitt tafsande.
    Det är så han köper sina röster från de rädda, naiva, okunniga och fördomsfulla.

  9. Jens: Bra skrivet!
    Jag säger inte att alla problem fixas om man inför frånvarotimmar i betyget. Det vet jag att det inte gör!
    För de som har problem, kommer det kanske inte göra någon skillnad alls, men jag ser inte varför man inte kan göra både ock? Om frånvarotimmar hjälper några elever att inte skippa lektioner, så är det väl bra?!

    Införandet av timmar i betyget får ju absolut inte leda till att man skippar alla andra åtgärder för att hjäpa de som behöver hjälp!

  10. Poängen i protesterna är väl att det kommer att göra skillnad för de som har problem, det kommer att göra det sämre för dem.

    Det är ett vanligt fenomen att man inte förstår argument som går på tvärs mot det man tror på. Mänskligt. Går att bearbeta, men det kan säkert ta många år. Lycka till om du försöker!

Posta din kommentar nu